Opruiming V1 bom: zij staan er vanaf 06.00 uur met de neus bovenop
Vandaag wordt de V1 oftewel ‘de vliegende bom’ langs de A1 opgeruimd. Van politie, brandweer tot defensie: er zijn maar liefst elf verschillende diensten en organisaties bij betrokken. Zo ook de verkeersregelaars van QuickTraffic. Zij staan er met hun neus bovenop: ”Als de bom afgaat, heb ik het zacht achter de oren”.
Het veilig onschadelijk maken van de bom met maar liefst 935 kilo springstof is niet niks. Een gebied van 1400 meter rondom de bom is verboden terrein, dus moeten 427 huishoudens hun woning vandaag verlaten.
‘Als de bom afgaat, heb ik het zand achter de oren’
Onder andere politie, brandweer en EOD moeten zorgen dat deze grote operatie goed loopt. Net als de verkeersregelaars van QuickTraffic. Zij staan met een team van 48 mannen en vrouwen op maar liefst dertig plekken in Deventer, Wilp en Apeldoorn. Vanaf 05.45 uur vanmorgen tot vanavond staan zij bij de afsluitingen. Wij stapten in alle vroegte, om 05.00 uur bij Eddy van QuickTraffic in de auto om te kijken hoe zo’n operatie in z’n werk gaat.
Etherdiscipline
De verkeersregelaars van QuickTraffic staan op strategische plekken rondom de cirkel -het afgesloten gebied- om ervoor te zorgen dat de afgesloten wegen ook echt leeg blijven en de doorstroming op de N344 -de omleiding- goed verloopt. Hoewel wij duidelijk nog even wakker moeten worden, kun je aan de verkeersregelaars van QuickTraffic niet te merken dat het nog maar zes uur is. Allemaal zijn ze even vrolijk.
‘Ik vloog twintig meter door de lucht, toen heb ik wel even gescholden’
Eddy houdt als hoofdcoördinator onder andere contact met de meldkamer van de politie. Eddy: ‘Voor noodgevallen, bijvoorbeeld als mensen het verboden terrein op gaan.” Indebuurt rijdt samen met Eddy langs de verkeersregelaars in Wilp, Deventer en Apeldoorn in een auto vol formulieren en portofoons. Want er wordt vandaag naast telefonisch, ook gecommuniceerd via de portofoon, op maar liefst vier verschillende kanalen. Dat vereist etherdiscipline.
Tekst gaat verder onder foto
We rijden eerst naar Wilp, dat kan om 05.15 uur nog via de A1. Onderweg komen we verschillende keren brandweer en politie tegen en we beseffen maar weer dat dit echt een flinke operatie is. Via de N344 gaan we weer terug naar Deventer. Eddy: ”Hier zal het vanmiddag druk gaan worden. Dan is het lastig om de rotondes op te komen, dus staan we hier voor de doorstroming.”
Wandelaars en warmte-drones
Er staan niet alleen verkeersregelaars bij de drukke autowegen, ook de afgelegen paden bij de Gasfabriek en Teugseweg worden bemand. Eddy’s zakenpartner Diane staat bij de Teugseweg. Diane: ”Ik verwacht hier vooral wandelaars.” Eddy: ”En dit is bij uitstek een plek waar de onruststokers of pottenkijkers naartoe komen. Die denken er via zo’n afgelegen weg wel in te komen.”
Achter Diane staat een legertank. ”Die kwamen vanmorgen vlak na mij aanrijden.” Eddy weet te vertellen dat zij met drones met een warmtebeeldcamera boven het gebied vliegen. ”Ze willen zeker weten dat er niemand rondloopt”, aldus Eddy.
Alles moet dicht
Ondertussen is het 06.10 uur en moet het hele gebied dichtzitten. De meldkamer belt in om dit te checken. Eddy bevestigt: ”Alles staat dicht en er komt geen nieuw verkeer meer in.”
‘Hier komen ze in ieder geval niet langs’
Terug richting de A1, bij Schipbeek staat Jos (52). Hij is sinds december werkzaam voor QuickTraffic. ”Ik vind het werk heerlijk, ik hou van buiten zijn. En de werksfeer is hier goed en relaxed.”
Mopperen
Hij houdt hier vandaag de wandelaars en het andere verkeer wat hem tegemoet komt tegen. ”Ik blijf altijd netjes. Als mensen chagrijnig beginnen te mopperen roep ik steevast vrolijk ‘goedemorgen’ terug. Dan zie je ze denken: oja zo kan het ook.”
Twintig meter door de lucht
Hij heeft als verkeersregelaar -bij zijn vorige werkgever- al flink wat meegemaakt. ”In 2016 reed er iemand door, ik vloog twintig meter door de lucht.” Wonder boven wonder had hij niks. ”Dat is de enige keer dat ik wel even heb gescholden”, vertelt hij.
Tekst gaat verder onder foto
Jos heeft zich afgelopen week verdiept in de opruiming van de V1. ”Je wilt toch weten wat er gebeurd. Dan kun je dat ook beter aan de mensen vertellen.” Hier komen ze er in ieder geval niet langs vandaag. ”En als ze dat toch doen dan geef ik dat direct door”, vertelt Jos. De bom ligt aan de andere kant van de IJssel. ”Als ie afgaat, heb ik het zand achter de oren”, lacht hij.
‘Tot nu toe heb ik alleen een politiewagen gezien’
We rijden weer door, want Eddy heeft nog een hoop te doen. De volgende stop is post 28: bij kunstgalerie Lenten aan de Kletterstraat. Hennie (66) komt vrolijk naar ons toe zodra hij Eddy ziet. ”Goedemorgen directeur”, lacht hij. Het is nog rustig hier. Hennie: ”Tot nu toe heb ik alleen een politiewagen langs zien rijden.”
Dichtbij de bom
Het is Hennie’s eerste werkdag bij QuickTraffic, en direct deze bijzondere klus. ”Ik had nog nooit gehoord van zo’n V1 bom, dus daar heb ik het een en ander over gelezen.” Hennie staat het dichtste bij de bom van alle verkeersregelaars, op 1400 meter afstand. Of hij bang is? ”Nee hoor, zeker niet.”
Ook Hennie is blij met zijn werk. ”Ik ben sinds december gepensioneerd maar wil niet thuis zitten. Nu ben ik 2 à 3 dagen in de week verkeersregelaar.” Het vroege opstaan heeft hij nooit een probleem gevonden. ”Ik was vanmorgen om half vier wakker, dan begin ik rustig een kopje koffie.” Als mensen mopperen vindt Hennie dat vervelend, maar hij blijf vriendelijk. ”Uiteindelijk sta ik er voor hun veiligheid.”
Dan moet Eddy weer door, naar de volgende post. De verkeersregelaars van QuickTraffic die staan er nog de hele dag, voor onze veiligheid uiteraard. Kom jij ze tegen? Zwaai dan even.
Naar complete nieuwsarchief